WordPress SEO optimalizace

(Opensource / Redakční systém / WordPress)

Každý majitel webových stránek chce, aby se jeho prezentace zobrazovala ve vyhledávačích na předních příčkách. Nejinak tomu je i  u  redakčního systému WordPress. Je však důležité vyznat se v jeho nastavení a vědět, co funguje nejlépe. V tomto článku se dozvíte základní tipy a doporučení pro optimalizaci WordPressu pro SEO.

Základy SEO

Title tagy

Tag title je jedním z nejdůležitějším faktorem pro vyhledávače. Ve výchozím nastavení se zobrazí ve WP „Název blogu >> Název příspěvku“. Jak odstranit název stránky z tohoto tagu? Nejen, že to vypadá lépe, ale je to také funkční náležitost. Mnoho statistik potvrzuje, že odstranění názvu webu z title tagu zajistilo mnohem lepší výsledky ve vyhledávání.

Pokud chcete změnit title tag, tak doporučujeme nainstalovat plugin All in One SEO Pack. Po instalaci jděte do  nastavení >> All in One SEO <<. Tam nastavte následující:

  • Titulek hlavní stránky:  Název stránky | Popis stránky (fráze, kterou chcete, aby byla spojována s vaší stránkou)
  • Formát titulku příspěvku:  %post_title%
  • Formát titulku stránky:  %page_title% | %blog_title%

Toto jsou hlavní body nastavení. Samozřejmě doporučujeme doladit i ostatní nastavení dle vašich preferencí. Titulky příspěvku a hlavní stránky jsou však nejdůležitější.

Meta tagy

Při vyhledávání např. na Googlu uvidíte úryvek obsahu stránky pod odkazem. Chcete-li tento úryvek změnit, je potřeba upravit meta tag description. Podobně můžete také přidat klíčová slova. Před pár lety byla klíčová slova pro vyhledávače nejdůležitějším faktorem. S postupem let se však změnil způsob určování pozic ve vyhledávačích. Plugin All in One SEO Pack umožňuje i dynamické vkládání klíčových slov pro jednotlivé stránky či příspěvky. Stejně tak je tomu i pro meta tag description, který má dneska daleko větší význam.

Trvalé odkazy

Trvalé odkazy jsou pouze URL adresy na vaše příspěvky. Ve výchozím nastavení vypadá příspěvek takto: http//:www.domena.cz/?p=23. Pokud však chcete mít hezká URL, která jsou čitelnější pro vyhledávače, lze změnit tuto adresu na např.  http//:www.domena.cz/novy-prispevek/. Stačí v administraci WP kliknout na Nastavení>>Trvalé odkazy.

Zde potom stačí přepnout Základní nastavení na Název příspěvku. Někteří uživatelé chtějí mít v URL i název rubriky, ale ideální je mít co nejkratší odkaz. Z hlediska dotazování databáze je pak vhodné použití /% post_id% /% postname% / , ale to jen pokud se jedná o masivní stránky postavené na WP.

Zaměřte se na klíčové fráze

Pokud nejste moc na budování značek, je dobrý nápad pokusit se optimalizovat vaše stránky na klíčové fráze. Většina stránek se snaží, aby byly dobře hodnoceny vyhledávači na příslušné fráze. Pro vybrání klíčové fráze je vhodné využít např. externí nástroj – plánovač klíčových slov. Tento nástroj je pro start velmi vhodný. Jakmile si vyberete správnou frázi, můžete jí využít na:

  • Název značky pro svou domovskou stránku
  • nadpis vašeho webu
  • Vaše logo
  • Jako kotvící text v odkazech z jiných webových stránek

Používejte atribut Alt

Poměrně nedávno bylo zjištěno, že velkou váhu má také atribut alt u obrázků. Tag alt je způsob, jak říct vyhledávačům, o čem vaše obrázky skutečně jsou. Pomůže to získat více návštěvníků z vyhledávání obrázků, ale také i pro celkový rating vaší stránky.

WWW nebo bez WWW

Mnoho stránek je dostupných jak s www tak i bez. Vyzkoušejte to u svých stránek zadáním http://domena.cz a http://www.domena.cz. Ve výchozím nastavení využívá WordPress přesměrování 302. Toto přesměrování říká vyhledávačům, že je pouze dočasné. Pokud chcete provést toto přesměrování trvale, musíte využívat přesměrování 301.

Budete muset upravit soubor .htaccess, který naleznete v kořenovém adresáři vaší instalace WP. Výsledný kód by měl vypadat takto:

# Begin 301
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.domena\.cz [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.cz/$1 [L,R=301]
# BEGIN WordPress


RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]


# END WordPress

Toto nastavení přesměrovává na verzi s www. Pokud chcete učinit obráceně, stačí upravit jen 3. a 4.  řádek:

RewriteCond% {HTTP_HOST}! ^ domena \ .cz [NC] 
RewriteRule (. *) http://domena.cz/$1 [R = 301, L]

Další level SEO

Toto byli základní tipy pro SEO z hlediska WordPressu, ale pojďme se podívat ještě hlouběji na mírně pokročilé praktiky. Je hodně oblastí, které se dají vylepšit k vašemu prospěchu.

Neindexace archivu, rubrik, stránkování a stránek tagů

Mnoho uživatelů neindexuje jen rubriky a vytváří ručně své mapy webů. Spousta lidí využívá řazení archivů, kategorií a stránky tagů dle data uveřejnění.  Je to skvělé pro použitelnost, ale pro vyhledávače je to jen spousta stránek s odkazy na vaše další stránky.   

Jinými slovy, vyhledávače nemusí všechny zaindexovat. Z tohoto důvodu lze využít v nastavení pluginu All in One SEO Pack možnost blokace, doporučujeme nechat  indexovat rubriky  nebo klasické stránkování. 

Nofollow některých stránek

Další zajímavá věc je atribut nofollow. Ten zprvu fungoval jako zastavení zobrazování webů ve vyhledávačích, které spamují. To je důvod, proč jsou ve výchozím nastavení všechny odkazy na komentáře nastaveny automaticky na nofollow. V praxi to znamená, že robot vyhledávače zaindexuje odkaz textu, ale již ne stránku, na kterou odkazuje. Využití nalezneme u odkazů na stránky, které nejsou příliš důvěryhodné, např. Už výše zmíněné komentáře, návštěvní knihy či stránky s formuláři.

Typický odkaz vypadá takto:

Doména

Nofollow odkaz vypadá takto: 

<a href = "http://www.domena.czrel = "nofollow" > Doména

Nofollow odkaz „ČTĚTE VÍCE“

Mnoho stránek na WordPressu zobrazuje na své úvodní stránce veškeré příspěvky. Povětšinou ale jen úryvky obsahu s odkazem na celý článek „čtěte více“. Tyto odkazované stránky není potřeba dále indexovat, protože již mají důkladný anchor text. Jednoduše stačí upravit soubor ve vaší šabloně index.php a najít následující text:

 

a nahradit ho:

rel = "nofollow"

Google Webmaster Tools

Online nástroj Google Webmaster Tools  je služba pro každého, kdo se chce starat o provoz z vyhledávačů na svých stránkách. Napoví, na která slovní spojení jste vysoko v žebříčku, ale také upozorní v případě, že vaše stránky byly napadeny útočníky či máte nefunkční odkazy.

Budování odkazů

Pokud se rozhodnete jen pro polovinu návrhů, které jsou v tomto článku, tak budete mít lepší optimalizaci pro vyhledávače než 95% blogů ve vašem oboru. Je důležité zaměřit se na vytváření obsahu a zapojit i ostatní do vytváření vašeho blogu.

Bylo by hloupé napsat článek o SEO a nezmínit důležitý faktor pro vyhledávače: zpětné odkazy. Jsou to je odkazy z jiných webů, které směřují na váš. Je důležité trávit čas budováním těchto odkazů, protože to má opravdu zásadní vliv na pořadí ve výsledcích vyhledávání. Je několik způsobů jak získat takovéto odkazy:

Guestblogging – stačí se domluvit s weby a psát pro ně články, kde můžete vložit odkaz na svůj web a upravit si anchor text dle sebe. Získáte tím hodně relevantních návštěvníků.

Kvalitní obsah – dbejte na vytváření kvalitního a originálního obsahu. Získáte tím odkazy z jiných webů, které vás budou citovat nebo rovnou odkazovat.

Odkazování – Pokud si myslíte, že vaši čtenáři by chtěli odkaz na nějakou stránku. Díky tomu můžete získat i další traffic či odkazy pro svou stránku.

Spolupráce – Spolupracujte s vícero lidmi na vašem projektu a obsahu. Vytvářejte skupinové projekty, díky čemuž pak získáte skvělý zdroj pro podporu. Získáte tak další lidi, kteří budou šířit podvědomí o vaší stránce.

 

Stejně jako i u ostatních témat, tak existují i v SEO značné neshody o tom, co funguje a co nikoliv. Neváhejte tedy a zkoušejte i vlastní způsoby, které mohou posunout vaší stránku ve výsledcích vyledávání.



Zpětná vazba (feedback)

Byl tento článek nesrozumitelný, obsahoval nepřesné informace, nebo v něm nějaké informace chyběly?
Napište nám nebo využijte komentářů níže.

Komentáře

Nový komentář

(nebude zobrazen)